5 tips om je routine te behouden

Geplaatst op 04-04-2020

 

Door: Mignon Rutten (Mindgains)

Het is een hele gekke periode die je even flink onderuit kan halen. De huidige situatie doet een sterk beroep op eigen discipline, motivatie en drive. Maar wat als het moeilijk is om dit altijd uit jezelf te halen in periodes wanneer je uit je structuur bent? Had je net je sportroutine op de rit, kun je niet meer naar je sportschool of naar je personal trainer. Als er echter iets belangrijk is, dan is het wel om juist in deze periode goed voor jezelf te blijven zorgen. En bij goed voor jezelf zorgen hoort bewegen en sporten is hier een mega belangrijk onderdeel van. Het zorgt namelijk voor een boost van je immuunsysteem en de aanmaak van stoffen die onze stemming verbeteren. En dit is precies wat enorm helpt om door deze periode heen te komen. Hieronder vijf tips om je mindset te verbeteren, je structuur weer in te bouwen en vast te blijven houden. 

 

1. Houd je structuur zoveel als mogelijk vast

Sport je altijd op vaste avonden in de week, maar kun je nu niet meer naar de sportschool? Gebruik deze avond, zoveel als lukt, nog steeds om dat moment van sporten of bewegen voor jezelf in te bouwen. Je kunt nog steeds gaan wandelen (uiteraard op plekken waar het rustig is), of de online workout van je sportschool of personal trainer erbij pakken. 

 

2. Creëer een fijne sport omgeving en routine voor jezelf

Nu je ineens alles, maar dan ook echt alles (werken, ontspannen, koken, sporten en ga zo maar door) thuis moet doen, kan het lastig zijn zaken van elkaar te scheiden. Het helpt echter enorm als je dit wel voor jezelf zoveel als mogelijk probeert te doen. Dat betekent een vaste plek in huis, op je balkon of in je tuin gebruiken voor je workout. Een muzieklijst aanzetten die jou in de sportmood brengt en bijvoorbeeld altijd starten met je matje uitrollen of even stretchen. Op deze manier creëer je in je hoofd verbindingen tussen deze muziek en andere rituelen en het uiteindelijke sporten. Door dit te herhalen, kan de muziek uiteindelijk al de gedachte aan en het aanzetten tot sporten triggeren. 

 

3. Besef je dat motivatie er simpelweg niet altijd is

Je kunt nou eenmaal niet de hele week door gemotiveerd zijn en zin hebben in zaken die uiteindelijk wel fijn en goed voor je zijn. Hier valt sporten net zo goed onder. Dat betekent dus dat wachten tot je motivatie voelt niet de juiste volgorde is. Soms moet je nou eenmaal beginnen aan iets, waar je niet per se om staat te springen, op deze manier bouw je aan je discipline en routine.

 

4. Reminder jezelf aan je uiteindelijk doel!

Sta stil bij waarom je ook alweer bent begonnen met sporten. Dit kan zijn je zowel fysiek als mentaal goed willen gaan voelen, je fit voelen en met je kinderen mee kunnen rennen zonder na twee stappen kapot te zijn en ga zo maar door. Déze doelen geven jou motivatie, zelfs als je motivatie even ver te zoeken is. Maak dus niet van sporten een doel an sich, maar focus je op het belangrijkste doel waar je met het sporten naartoe wilt werken. Schrijf dit op in de notities van je telefoon, maak er je screensaver van of hang een briefje op je badkamerspiegel of koelkast. 

 

5. Het is geen gedane zak als je even niet ‘on track’ bent met je voeding

In tijden van stress zijn veel mensen geneigd hiermee om te gaan door meer te eten. Ook hebben mensen dan vaker cravings naar eten waar meer suikers en vetten in zitten. Dit is nou eenmaal zo en het kan best gebeuren dat je toch die zak chips hebt gegeten terwijl dit niet meer goed paste binnen je plan voor die dag. Dit betekent NIET dat het allemaal geen zin meer heeft, dat hetgeen je hiervoor hebt bereikt verpest is. Ook zegt dit niks over jou en al helemaal niet dat het nooit meer goed komt. Kijk vooral naar de reden van je craving. Baalde je eigenlijk ontzettend van het binnen moeten zitten, want je voelde je eenzaam en verdrietig? En ineens was die reep Tony Chocolonely op. Als je dit weet van jezelf, kun je een volgende keer voorkomen dat de reep chocola opgaat en onderzoeken wat jij nou echt nodig hebt (ook al kan chocola soms heel fijn zijn op zo’n moment) als je je verdrietig en eenzaam voelt. Zoals toch contact zoeken op een manier waarop dat wel kan op een dergelijk moment. Vallen is oké, zolang je ook maar weer opstaat en niet zelf hierom afstraft. Jij verdient namelijk beter☺

 

Over Mignon

Mignon werkt als psycholoog in opleiding tot GZ-psycholoog bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Samen met haar vriend runt zij daarnaast haar eigen online platform Mindgains, gericht op mentale en fysieke gezondheid. Mindgains leert je met artikelen stapje voor stapje je onzekerheden te overwinnen, drempels te nemen en beren op de weg te verbannen. Ook schrijft ze blogs voor GZNDenzo

 

Deel dit bericht:

Programma's

Programma's

Ontdek de verschillende programma's die Wendy Peeters Fitness & Lifestyle Coach aanbiedt!

meer informatie
Personal Training

Personal Training

Met behulp van professionele expertise werk je aan jouw persoonlijke trainingsdoelen, een fit en een sterk lichaam.

meer informatie
Tarieven

Tarieven

Bij Wendy Peeters Fitness & Lifestyle Coach kies je een passend programma dat aansluit op jouw wensen.

meer informatie
5 tips om je  routine te behouden

5 tips om je routine te behouden

  Door: Mignon Rutten (Mindgains) Het is een hele gekke periode di...

Lees meer

Wendy is een zeer gedreven, gepassioneerde coach die alles geeft en alles eruit haalt!

Ratna Dewi
Ratna Dewi

You are stronger then you know!

Natashja