Oorzaken schommelingen in lichaamsgewicht

Geplaatst op 02-08-2020

Schommelingen in gewicht verwarren voor verandering in lichaamsvet

 

Er is een ding dat ervoor zorgt dat mensen stoppen met hun dieet of iets drastisch met hun dieet (calorieën drastisch voortijdig, verlagen of verhogen) doen. Deze acties zijn zeer normaal, zowel bij beginnende dieters als ervaren fysiek atleten

 

 

Kijk of de volgende punten je bekend voorkomen:

 

  • Je gaat een weekendje weg en komt erachter dat je 2 kg zwaarder bent.
  • Je bent op dieet, je verliest gestaag elke week een halve kilo, maar dan ineens het stopt het gewichtsverlies ondanks je niets hebt veranderd.
  • Je wordt wakker worden na een avondje drinken en tot je verbazing ben je 1 of 2 lichter bent.
  •   Op een ochtend wordt je 1 kg lichter wakker dan de dag ervoor, schijnbaar zonder uitleg.

 

We hebben dit allemaal ervaren tot op zekere hoogte.

 

Nu, de welbekende reactie van iedereen is, is om de handen in de lucht te gooien en denken dat je alles hebt verpest en dan op te geven en te stoppen. In het geval van het tweede, hebben mensen de neiging om te gaan crashen met de calorieën. De reactie in de derde en vierde situaties variëren van opgetogenheid tot wanhoop afhankelijk of je aan het cutten (vetpercentage verlagen) of bulken (spiermassa aankomen) bent.

 

Ondanks dat deze reacties begrijpelijk zijn, moet je rustig blijven en vooral afwachten voordat je iets gaat veranderen of opgeeft. Schommelingen in gewicht zijn allemaal onderdeel van het spel - iets dat wij allemaal wegens een verandering in de waterbalans in het lichaam ervaren, niet een plotselinge toename of het verlies van vet.

 

Je kunt voorkomen om in deze valkuil te vallen, door deze twee dingen te doen:

 

  • Je er op voorbereiden dat dit gaat gebeuren op elk moment
  • Neem 5 minuten om het volgende te lezen op en leer waarom dit gebeurt. Op deze manier zul je niet verbaasd of gefrustreerd zijn als dat zo is.

 

Reden 1: Je bent uitgedroogd na een avondje drinken 

 

Alcohol droogt ons uit, wat betekent dat je dat je soms veel lichter wakker wordt. Avondjes uit en drinken gaat vaak samen met eten en dan vooral vetrijk en koolhydraatrijk eten, dan zul je voor die dag snel boven je budget uitkomen. Technisch kan dit betekenen dat je vet hebt opgeslagen, maar het uitdrogend effect kan het tijdelijk maskeren. Dit kan in de week erna makkelijk ingehaald worden en zul je het gewicht weer omhoog gaan.

 

Reden 2: Een plotselinge verandering in gewicht wegens een verandering in koolhydraat inname 

 

Dit zal over het algemeen gebeuren wanneer we ofwel, a) Je start met je dieet, b) of een pauze neemt van diëten, c) of een plotselinge piek in koolhydraatconsumptie.

 

1g van glycogeen bevat 3 gram water. Onze spieren zijn opgebouwd uit ~ 70-80% water dat uit spier glycogeen wordt opgeslagen. Glycogeen komt uit de koolhydraten die we eten.

 

Wanneer we minder koolhydraten eten dan normaal, wat je altijd doet als je start met diëten  zullen onze lichamen (de spieren voornamelijk) minder water vasthouden, en geeft het ons de verkeerde indruk dat we vet hebt verloren. Dit is een verklaring waarom je de eerste week met gemak de eerste paar kg snel verliest wanneer je net begint, meestal water is. Dus, als je 2 of 3 kg bent verloren in de eerste week, en dan een 0,5 of 1 kg per week erna, is het redelijk te veronderstellen dat 2 of 3 kg gewichtsverlies in de eerste week was water. Dit is belangrijk om in ons achterhoofd te houden, omdat...

 

Wanneer we meer koolhydraten dan normaal eten, wanneer we even een break nemen van het dieet, op vakantie gaan , of dronken worden en wakker worden omringd door pizzadozen ( en zweren zijn dat die niet van ons zijn), zullen onze lichamen meer water vasthouden, en ons de indruk geven dat we veel vet zijn aangekomen. Dit is het omgekeerde effect wanneer we beginnen met het dieet, en je kan verwachten dat die 2 of 3 kg er weer (of een groot deel hiervan) aankomt.

 

Reden 3: Je zit rondom je menstruatie

 

Je hormoonhuishouding kan er voor zorgen dat je op sommige dagen meer vocht vasthoudt. 

Dit is meestal een paar dagen voor je menstruatie en de eerste paar dagen tijdens je menstruatie.

 

 

Laat deze tijdelijke schommelingen in waterbalans je niet uit het veld slaan. Geef niet op en blijf vooral doorgaan waarmee je bezig was. 

 

 

 

 

Deel dit bericht:

Programma's

Programma's

Ontdek de verschillende programma's die Wendy Peeters Fitness & Lifestyle Coach aanbiedt!

meer informatie
Personal Training

Personal Training

Met behulp van professionele expertise werk je aan jouw persoonlijke trainingsdoelen, een fit en een sterk lichaam.

meer informatie
Tarieven

Tarieven

Bij Wendy Peeters Fitness & Lifestyle Coach kies je een passend programma dat aansluit op jouw wensen.

meer informatie
Oorzaken schommelingen in lichaamsgewicht

Oorzaken schommelingen in lichaamsgewicht

Schommelingen in gewicht verwarren voor verandering in lichaamsvet   ...

Lees meer

Wendy is een zeer gedreven, gepassioneerde coach die alles geeft en alles eruit haalt!

Ratna Dewi
Ratna Dewi

You are stronger then you know!

Natashja